Leverancier SMC: “We hadden eigenlijk geen bedenkingen”
Hoe is het voor een leverancier om samen te gaan werken met Kangaroo? Is het een grote omschakeling en zijn er voordelen te benoemen? We vragen het Paul Eggebeen van SMC. Eén van zijn klanten, Innovatec, laat de voorraad van de c-parts sinds 2024 via onze Supply Chain leveren.
Interview
Bedankt voor dit interview, Paul. Voordat we ingaan op Kangaroo, wat is belangrijk om te weten over SMC?
Wat wel leuk is om over te vertellen, is de oorsprong van onze naam. SMC begon ruim 60 jaar geleden met het maken van kleine filtertjes voor Japanse badhuizen. Daarin bevonden zich gesinterde bronzen kogeltjes die de lucht filterden, vandaar de naam Sintered Metal Corporation. Sindsdien is SMC alles op het gebied van pneumatiek blijven ontwikkelen en fabriceren, gebaseerd op klantvraag. Vandaag de dag zijn we uitgegroeid tot wereldmarktleider in de pneumatiek.
Ik werk 16 jaar bij SMC en ben ooit begonnen als sales engineer. Nu ben ik verkoopleider van het Food Team, ik stuur het team aan en heb zelf ook nog klanten. Omdat ik nog steeds eigen klanten heb, weet ik wat er speelt in de markt. Één van onze klanten is Innovatec, die ervoor gezorgd heeft dat we nu met Kangaroo werken.
“De interne kosten zijn naar beneden gegaan.”
Dus Innovatec liet weten dat ze met Kangaroo wilden gaan werken. Hoe is dat vervolgens gegaan?
Innovatec liet al een gedeelte van hun c-parts leveren via Kangaroo, namelijk de bouten en moeren. Begin 2024 gaven ze aan dat ze een deel van onze producten door Kangaroo wilden laten inkopen en beheren in het magazijn. Hierover hadden wij eigenlijk geen bedenkingen, omdat we zagen dat het voordelen op zou leveren voor hen en voor ons.
We zijn gestart met het maken van een overzicht van alle producten die daarvoor in aanmerking kwamen: de grijpvoorraad. Denk aan snelheidsregelventielen, geluiddempers, koppelingen en later ook slangen. Vervolgens hebben we de tijd genomen om alles zo in te richten, dat het goed live kon gaan, zoals het goed instellen van de artikelnummers. Het is namelijk belangrijk dat zowel bij ons, als bij Kangaroo en Innovatec hetzelfde nummer wordt gebruikt, zodat we het allemaal over hetzelfde product hebben. Toen alles goed was ingesteld, zijn we van start gegaan.
Je had het over voordelen voor de klant en voor jullie, kun je er een paar noemen?
De grote voordelen liggen bij Innovatec. Waar zij eerst bijna dagelijks bij ons bestelden, wordt het nu in bulk besteld, een keer in de week. Dat betekent ook dat het in een keer bij hen wordt aangeleverd. Het automatiseren van bestellen levert hun arbeidstijd op. En een ander groot voordeel is dat ze niet meer misgrijpen. Je wilt niet een dag niet kunnen bouwen, omdat er een bepaalde koppeling niet is. In 99% van de gevallen zijn de bakjes gevuld, de producten liggen er gewoon.
“Waar dat kan, gaan we voor automatiseren en optimaliseren”
Voor ons maakt het omzet-technisch niet uit, het is een kwestie van omzetverschuiving. Wat we eerst leverden aan Innovatec, leveren we nu aan Kangaroo. Toch scheelt het ons ook veel handelingen en we hoeven nog maar een keer in de week uit te leveren. Daarom zijn de interne kosten naar beneden gegaan. Nu we het goed hebben ingericht, hebben we er geen omkijken meer naar. Iedereen weet waar hij aan toe is. De volgende stap in dit proces is verdere automatisering.
Stap voor stap verbeteren jullie zo het proces. Hoe verloopt dat?
Dat gaat goed. Het is van belang dat we open en eerlijk zijn naar elkaar, dat we goed luisteren naar welke wensen er van beide kanten zijn en in hoeverre we dat kunnen realiseren. We nemen de tijd voor evaluatie. Hoe loopt het nu en wat kan anders? We proberen het voor elkaar steeds makkelijker te maken. Waar dat kan, gaan we voor automatiseren en optimaliseren.
En bij optimalisatie gaat het niet alleen om de kostprijs, er is ook een winstmarge in tijdbesparing. Een concreet voorbeeld daarvan is dat we de hardlopers in kaart hebben gebracht. Nu leveren we van bepaalde producten niet meer elke week 20 stuks, maar in een keer een doos van 100 stuks. Dat scheelt weer in de orderverwerking. Zo denken we met elkaar mee.
“Nu we het goed hebben ingericht, hebben we er geen omkijken meer naar.”
Welke tips heb je voor leveranciers die met Kangaroo gaan samenwerken?
Een goede communicatie vooraf is het allerbelangrijkste. Je kunt beter meer tijd nemen voor de voorbereiding, dan weet je zeker dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Bij ons stonden de artikelnummers en prijzen gelijk goed. Je hebt, als het eenmaal loopt, nog alle ruimte voor het finetunen van het proces. Hier echt de tijd voor nemen, duurt misschien een maand langer, maar het levert veel meer op.
Over SMC
SMC, van origine een Japans bedrijf, betrad 60 jaar geleden de pneumatische markt.
Ze zijn sindsdien gegroeid tot wereldmarktleider, ze zijn actief in meer dan 80 landen en maken ruim 20.000 producten met 720 duizend varianten. Ze ontwikkelen een veelzijdig assortiment automatiseringsapparatuur, mede op basis van de behoeften van klanten. De grootste industrieën waar SMC zich op richt, zijn: Elektronica, Food and Packaging en Life Science (de medische industrie).