• Link naar LinkedIn Link naar LinkedIn Link naar LinkedIn
  • Login
Grijp nooit meer mis en automatiseer uw voorraad | Gratis Besparingsberekening | Boek een vrijblijvende demo
  • Home
  • Wat we doen
    • Onze oplossing voor slim voorraadbeheer
      • Leer onze oplossingen voor slim voorraadbeheer kennen. We noemen dat Kangaroo Supply Chain.
         
      • Bekijk overzichtspagina
    • Alle kenmerken
      • 1. Slimme portal
      • 2. Altijd voorraad
      • 3. Eenvoudig scannen
      • 4. Duurzaam bundelen
      • 5. Één levering
  • Over Kangaroo
  • Contact
    • Webshop
  • Bereken uw besparing
  • Menu Menu
  • Bereken besparing
  • Home
  • Wat we doen
  • Over Kangaroo
  • Webshop
  • Contact
  • Login
U bevindt zich hier: Home1 / SMC: “We hadden eigenlijk geen bedenkingen”
Leveranciers

SMC: “We hadden eigenlijk geen bedenkingen”

Hoe is het voor een leverancier om samen te gaan werken met Kangaroo? Is het een grote omschakeling en zijn er voordelen te benoemen? We vragen het Paul Eggebeen van SMC. Een van zijn klanten, Innovatec, laat de voorraad van de c-parts sinds kort via onze Supply Chain leveren.

Bedankt voor dit interview, Peter. Voordat we ingaan op Kangaroo, wat is belangrijk om te weten over SMC?

SMC is van origine een Japans bedrijf. 60 jaar geleden begonnen we met het maken van kleine filtertjes voor de Japanse badhuizen. Deze filtertjes hebben een pneumatisch component: de sinted bronzen kogeltjes op elkaar filteren de lucht. Dat is de basis van onze naam: de Sinted Metal Company.

Sindsdien is SMC alles op het gebied van pneumatiek blijven ontwikkelen en fabriceren, gebaseerd op klantvraag. Vandaag de dag zijn we uitgegroeid tot wereldmarkleider: we zijn actief in meer dan 80 landen en maken ruim 20.000 producten met 720 duizend varianten. De grootste industrieën waar we actief zijn: Elektronica, Food and Packaging en Life Science (de medische industrie). Ik ben Holon Leader van het Food Team in Nederland. Een van onze klanten is Innovatec, die ervoor gezorgd heeft dat we nu met Kangaroo werken.

Dus Innovatec liet weten dat ze met Kangaroo wilden gaan werken. Hoe is dat vervolgens gegaan?

Innovatec liet al een gedeelte van hun c-parts leveren via Kangaroo, namelijk de bouten en moeren. Begin 2024 gaven ze aan dat ze een deel van onze producten door Kangaroo wilden laten inkopen en beheren in het magazijn. Hierover hadden wij eigenlijk geen bedenkingen, omdat we zagen dat het voordelen op zou leveren voor hen en voor ons.

We zijn gestart met het maken van een overzicht van alle producten die daarvoor in aanmerking kwamen: de grijpvoorraad. Denk aan snelheidsregelventielen, geluiddempertjes, allerlei koppelingen en later ook slangen. Vervolgens hebben we de tijd genomen om alles zo in te richten, dat het goed live kon gaan, zoals het goed instellen van de artikelnummers. Het is namelijk belangrijk dat zowel bij ons, als bij Kangaroo en Innovatec hetzelfde nummer wordt gebruikt, zodat we het allemaal over hetzelfde product hebben. Toen alles goed was ingesteld, zijn we van start gegaan.

Je had het over voordelen voor de klant en voor jullie, kun je er een paar noemen?

De grote voordelen liggen bij Innovatec. Waar zij eerst bijna dagelijks bij ons bestelden, wordt het nu in bulk besteld, een keer in de week. Dat betekent ook dat het in een keer bij hen wordt aangeleverd. Het automatiseren van bestellen levert hun arbeidstijd op. En een ander groot voordeel is dat ze niet meer misgrijpen. Je wilt niet een dag niet kunnen bouwen, omdat er een bepaalde koppeling niet is. In 99% van de gevallen zijn de bakjes gevuld, de producten liggen er gewoon.

Voor ons maakt het omzet-technisch niet uit, het is een kwestie van omzetverschuiving. Wat we eerst leverden aan Innovatec, leveren we nu aan Kangaroo. Toch scheelt het ons ook veel handelingen en we hoeven nog maar een keer in de week uit te leveren. Daarom zijn de interne kosten naar beneden gegaan. Nu we het goed hebben ingericht, hebben we er geen omkijken meer naar. Iedereen weet waar hij aan toe is. De volgende stap in dit proces is verdere automatisering.

Stap voor stap verbeteren jullie zo het proces. Hoe verloopt dat?

Dat gaat goed. Het is van belang dat we open en eerlijk zijn naar elkaar, dat we goed luisteren naar welke wensen er van beide kanten zijn en in hoeverre we dat kunnen realiseren. We nemen de tijd voor evaluatie. Hoe loopt het nu en wat kan anders? We proberen het voor elkaar steeds makkelijker te maken. Waar dat kan, gaan we voor automatiseren en optimaliseren.

En bij optimalisatie gaat het niet alleen om de kostprijs, er is ook een winstmarge in tijdbesparing. Een concreet voorbeeld daarvan is dat we de hardlopers in kaart hebben gebracht. Nu leveren we van bepaalde producten niet meer elke week 20 stuks, maar in een keer een doos van 100 stuks. Dat scheelt weer in de orderverwerking. Zo denken we met elkaar mee.

We vonden ook een makkelijker oplossing bij het leveren van een bepaald soort slangen. Deze zitten normaal gesproken in een plastic zak, niet in een bak. Het werkt dus iets anders voor automatisch bestellen. We hebben het nu zo afgesproken dat de chauffeur van Kangaroo bij het leveren en aanvullen wekelijks direct ook de slangen controleert en zo de voorraad op peil houdt.

Welke tips heb je voor leveranciers die met Kangaroo gaan samenwerken?

Een goede communicatie vooraf is het allerbelangrijkste. Je kunt beter meer tijd nemen voor de voorbereiding, dan weet je zeker dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Bij ons stonden de artikelnummers en prijzen gelijk goed. Je hebt als het eenmaal loopt, nog alle ruimte voor het finetunen van het proces. Hier echt de tijd voor nemen, duurt misschien een maand langer, maar het levert veel meer op.

 

 

24 juni 2025/door Lennart Blokland
Deel dit stuk
  • Delen op Facebook
  • Delen op X
  • Delen op WhatsApp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
https://www.kangaroo.nl/wp-content/uploads/2025/06/Kangaroo-klanten-aan-het-woord-Metagro-scaled.jpg 1389 2048 Lennart Blokland https://www.kangaroo.nl/wp-content/uploads/2024/08/Logo-Kangaroo-1.svg Lennart Blokland2025-06-24 14:35:152025-06-24 15:37:50SMC: “We hadden eigenlijk geen bedenkingen”

Wat is Kangaroo?

Kangaroo is een logistiek platform voor supply chain management dat verschillende goederenstromen bundelt, de logistieke kosten sterk reduceert en data makkelijk laat analyseren. RFID technologie volgt alle goederenstromen real-time en beweegt daardoor snel en probleemloos mee met uw verbruik. De leveringen van al uw leveranciers worden gebundeld tot één levering en één factuur.

Search Search

Categorieën

Vacatures

Laatste nieuws

  • Foto van 5 springende kangoeroes, bewerkt in de Kangaroo huisstijlkleuren
    Vacature: Marketing Stagiair30 november 2021 - 15:20

Meet the Kangaroo

En spring een grote stap vooruit.

Meer info Ik neem contact op
Logo Kangaroo wit PNG met slogan

contactgegevens

Kangaroo supply chain
Nijverheidsweg 41
3341 LJ Hendrik-Ido-Ambacht
078-684 66 55
info@kangaroo.nl

Over Kangaroo

Kangaroo supply chain is een logistiek platform dat verschillende goederenstromen bundelt, de logistieke kosten sterk reduceert en data makkelijk laat analyseren.

Gemaakt door Sowmedia & NOBLY

Link naar: Metagro: Altijd voorraad, nooit teveel Link naar: Metagro: Altijd voorraad, nooit teveel Metagro: Altijd voorraad, nooit teveel Link naar: Veth Propulsion: “Betrouwbare partner die actief meedenkt” Link naar: Veth Propulsion: “Betrouwbare partner die actief meedenkt” Veth Propulsion: “Betrouwbare partner die actief meedenkt”
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde